top of page

Ondernemer, ontsla uzelf!

Wanneer ondernemers net beginnen, zijn ze overal bij betrokken; de lopende zaken, de boekhouding, acquisitie en het plegen van verkooptelefoontjes. Zodra een bedrijf echter begint te groeien doet een bedrijfseigenaar er goed aan zichzelf te ontslaan van alle verschillende taken. De KvK had een aantal jaren geleden een cursus “hoe wordt ik een duizendpoot?” in haar cursusaanbod. Wanneer je echter alles zelf wil doen doe je alles half en loop je helemaal leeg. Het uit handen geven van kritische taken is best een uitdaging, maar alle succesvolle ondernemers hebben geleerd zichzelf misbaar te maken voor de onderneming. Ondernemers met meerdere bedrijven leren dit zelfs als vaardigheid.

Waarom zou je zo snel belangrijk werk uit handen moeten geven? Door het bouwen van een team dat de lopende zaken behartigd krijgen ondernemers meer tijd om zich te focussen op de strategische prioriteiten en zelfs op grotere doelen.

Er zijn drie waarschuwingssignalen waarop ondernemers maar beter acht op slaan. Als deze op u van toepassing zijn dan werkt u waarschijnlijk teveel in uw bedrijf maar niet aan uw bedrijf:

1. U raakt overstelpt door de hoeveelheid details die de bedrijfsvoering met zich meebrengt, waardoor uw aandacht van het grotere plaatje wordt afgeleid.

2. U bemerkt dat u niemand heeft om mee te klankborden en te sparren, u bent immers de enige die alle antwoorden heeft?

3. U daagt uzelf niet regelmatig uit.

De hele overgang van werken in het bedrijf naar werken aan uw bedrijf betekent ook dat u hetgeen u gemakkelijk afgaat moet loslaten. U moet leren groot te denken en uzelf uit te dagen!

Wat moet u ondernemen om u de overstap te maken van éénpitter naar leider van een snelgroeiend bedrijf? Overweeg de volgende 6 tips wanneer u gaat bouwen aan uw team (en u uzelf ontslag aanzegt):

1. Beslis wat ú alleen zelf kunt doen: Uw tijd en aandacht zouden gereserveerd moeten zijn voor die dingen die ú alleen kunt doen. Veel ondernemers betekent dit dat ze zich uitsluitend zullen richten op de meest waardevolle marketing- en verkoopkansen, het ontmoeten van belangrijke prospects en het bouwen van nieuwe markten voor uw product of dienst. Wanneer u tevens het gezicht van het bedrijf bent, boor dan de hulp van anderen aan om u te helpen met het overige.

2. Focus op groei: Wanneer je eenmaal anderen hebt ingehuurd om de taken die u niet direct zelf hoeft te doen, zoals de boekhouding en officemanagement, geef uzelf tijd om te focussen op de factoren die uw bedrijf laten groeien. En trouwens, u zult ook groei-gerelateerde activiteiten ontdekken die u kunt delegeren aan anderen.

3. Zet de toon: Wanneer u gaat delegeren, stel vanaf het begin duidelijke doelen en leg verantwoordelijkheden vast voor iedere nieuwe functie die u in het leven roept, en vergewis u ervan dat iedere nieuwe werknemer hiermee bekend is. Anders zult u meer bezig zijn met het managen van mensen in plaats van het managen van de volgende groeifase.

4. Neem mensen aan op de groei: Huur mensen in die kunnen meegroeien met de organisatie. Wanneer u iemand inhuurt die de taken van vandaag kan vervullen, maar ook niet meer dan dat, dan heeft u niet het talent in huis dat nodig is voor de volgende groeifase. U heeft normaal gesproken geen tijd om iemand een “on-the-job training” te geven. Zorg ervoor dat de mensen die u inhuurt de doelstellingen van het bedrijf begrijpen, maar ook waar u het bedrijf tussen drie en vijf jaar vanaf nu naar toe wilt leiden.

5. Manage verwachtingen: Wees voorzichtig met het toekennen van opgeblazen titels aan uw personeel. Ondernemers zijn vaak geneigd om een nieuw personeelslid een mooie titel mee te geven zoals onderdirecteur in plaats van een goed salaris en een aandeel in het bedrijf. Blijkt deze persoon echter niet te voldoen aan de eisen die aan dezelfde rol in een groter bedrijf, dan zal de groei u dwingen iemand aan te nemen die boven hem/haar staat. Waarom zou een potentieel conflict riskeren dat u van uw groeifocus en daarmee van het grotere plaatje afhoudt?

6. Zoek adviseurs die u uitdagen in uw denken : Overweeg om een raad van adviseurs op te zetten die u helpt een getalenteerde groep mensen om u heen te verzamelen en die, samen met u, de structuur en strategie van uw bedrijf bepalen. U heeft anderen nodig die u inspireren en helpen de dingen soms ook eens vanuit een ander perspectief te bekijken. Zij kunnen u helpen uw verantwoordelijkheden goed te delegeren.

Bovenstaande taktieken hebben vele ondernemers geholpen in het opzetten van prachtige bedrijven, teams van mensen met eenzelfde kijk op ondernemerschap, visie en energie voor bedrijfsgroei. Tegelijkertijd hebben deze ondernemrs geleerd gebruik te maken van strategische instrumenten als verslaglegging (business reporting) om zo beter grip te krijgen op de staat van hun bedrijf en zo de beste stappen voorwaarts te nemen. Door zo buiten de dagelijkse gang van uw bedrijf te stappen, waren zij niet alleen in staat om hun omzet te verhogen en banen te creëren, maar ook een waardevol team van collega’s samen te stellen die de verantwoordelijkheden en de beloning van hun inspanningen delen.



4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page